31. lokakuuta 2017

Segmentointi

Sana segmentointi ei välttämättä ole kovin tuttu kaikille. Segmentoinnin idea on miettiä mitä asiakas haluaa/mitä hän tarvitsee ja jakaa tämän jälkeen asiakkaat sopiviin kohderyhmiin. 

Me saatiin tehtäväksi miettiä työyhteisöjaksomme yritysten segmentointia ja niiden toimivuutta. Koska minun työyhteisöjaksoni alkaa vasta 8.11, aion avata omia ajatuksiani Harrinivan segmentoinnista sen perusteella, mitä olen netitse saanut tietää ja peilata näitä ajatuksia uudestaan marraskuussa kun olen päässyt yritykseen hieman sisään. 

Harriniva on yritys jolla on kaksi hotellia, mökki-, sekä erikoismajoitusta neljässä eri kohteessa, erilaisia safarikokonaisuuksia sekä vesitasokone Kilpisjärvellä. Sijaintinsa vuoksi Harrinivan suurin kohderyhmä on ulkomaalaiset turistit jotka tahtovat kokea lapin ihmemaan. Muita kohderyhmiä yrityksellä on kotimaiset matkailijat, vaeltajat, valokuvaajat ja elämysmatkailijat.
Mielestäni Harrinivan tarjonta on hyvin ottanut huomioon erilaiset kohderyhmät ja tarjoaakin laajasti erilaisia palveluja ja elämyksiä tunturilapissa. Harrinivassa on paljon sellaista mitä lapinmatkailijat haluavat kokea, kuten husky- ja porosafareita, koskenlaskua, kalastusta, revontulia, luontoa sekä sitä mitä me suomalaiset arvostamme ja varsinkin kiinanturistit ihailevat, eli meidän raikasta ja puhdasta hengitysilmaamme. 

Kesä- ja talvisesongin aktiviteetit poikkeavat hieman toisistaan mutta kummastakin ajankohdasta löytyy erilaisia aktiviteetteja jotka houkuttelevat osallistumaan. Vaikka Harrinivan kohderyhmät ovat niin laajat ja käsittelevät hyvin erilaisia ihmisiä ja persoonia, on yritys onnistunut erottumaan muista lapin safarikohteista laajan tarjonnan, sekä ihailtavan erähenkisten majoitusratkaisujen puolesta, sekä vesitasokoneen avulla.

Kohderyhmien pyyntöihin tunnutaan vastaavan kattavasti ja laadukkaasti, sekä markkinointi vaikuttaa mielestäni tyylikkäältä ja tarpeeksi helpolta.

Kuinka tämä kaikki toimii käytännössä? Sitä en osaa vielä sanoa, mutta luulen että pian se minulle selviää!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti