24. syyskuuta 2017

Helsingin reissu 23.-24.09

Syksy on mielestäni parasta aikaa vuodessa. Ilmat viilenevät, luonto näyttää väriloistonsa ja villapaidat saa kaivaa kaapeista taas esiin. Minun onnekseni saan myös viettää syntymäpäiväni lempivuodenaikanani!

Noin viikko sitten mietin että mitä haluaisin syntymäpäivälahjaksi, minulta minulle. Muistelin viimevuoden järjestämääni reissua Holiday Club Saimaalle jossa vietimme kokonaisen viikonlopun lokakuussa ja totesin että haluan hotelliin. Varattuani hotelliyön Radisson Blu Royalista, totesin että se ei yksinään riitä, vaan haluan myös jotain tekemistä. Olin jo jonkun aikaa haaveillut käyväni Heurekassa katsomassa Animal Body Worlds- näyttelyn sillä olin käynyt katsomassa Human Body Worldsin muutama vuosi sitten, joten sinne olisi päästävä ennen hotelliin menoa. Tämän lisäksi pyörittelin ajatusta Suomenlinnassa käymisestä, mutta se jäi hautumaan ja odottamaan millainen fiilis olisi jo valmiiksi tapahtumarikkaan päivän jälkeen.

Perjantaina, matkaa edeltävänä päivänä, oloni oli aika kamala, minulla oli kylmä, päätä särki ja tuntui kuin jokainen lihas olisi ollut tukossa. Pelkäsin että koko viikonloppu menee pilalle ja olin ihan turhaan taas odottanut viikonloppua. Onnekseni lepäilyn ja buranan jälkeen olo parani ja lauantai aamuna olo tuntui jo aika normaalilta. Banaanilettujen ja frettihuoneen pikasiivouksen jälkeen lähdimme junalla kohti Tikkurilaa josta suunnistimme Heurekaan.

Animal Body Worlds oli odotuksen arvoinen näyttely ja voin lämpimästi suositella käymistä! Ottakaa kuitenkin huomioon että se sulkeutuu pian (29.10.2017) joten kannattaa suunnitella pian visiitti Heurekaan. Yllätyksekseni myös Heureka itsessään oli muuttunut ja mielestäni ehdottomasti vain parempaan päin! Erilaisia "tee itse" kokemuspisteitä oli tullut lisää ja meilläkin meni kaiken näkemiseen ja kokemiseen reilu neljä tuntia.

Kuvat otettu kännykällä

Heurekan jälkeen matkustimme Helsinkiin ja kävimme tiputtamassa reppumme hotellille. Vaatteiden vaihdon ja pienehkön itseni ehostuksen jälkeen lähdimme syömään. Paikaksi valikoitui kauppakeskus Kampissa sijaitseva Memphis. Ravintola oli oletettavasti näin lauantai-iltana aivan täynnä ja mekin jouduimme jonottamaan vapautuvaa pöytää. Lyhyen jonotuksen jälkeen päätimme syödä pitkän kaavan mukaan ja otimme alkuruoaksi halloumia sekä punajuuritofua. Alkuruoista minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa, ne olivat älyttömän hyviä! Palvelu oli hieman ehkä hidasta jonka hyvin ymmärrän pöytävarausmäärien ja jo palveltavien pöytien määrään nähden. Tämä ei sinällään minua haitannut mutta hieman pisti silmään se että pääruoat saapuivat ennenkuin alkuruokalautasia oltiin kerätty pois. Pääruoiksi olimme valinneet Beef Steakin ja Kangaroo Filletin. Molemmat olivat todella hyviä ja pyytämämme kypsyysasteet olivat juuri oikeita. Omaan annokseeni olisin kuitenkin toivonut vähän vähemmän perunaa ja ihan vähän enemmän kastiketta, nimenomaan niitä perunoita varten.
Pääruoat syötyämme päätimme ottaa vielä yhden yhteisen jälkiruoan, Mud Caken, joka oli myös todella hyvää. Omaan makuuni lisäpisteitä jälkiruoka olisi saanut jos itse kakku olisi ollut lämmin.

Ruoan jälkeen kävelimme suoraan Finnkinoon jossa kävimme katsomassa suomen ensimmäisen supersankarileffan Rendelin, ihan jo senkin takia että minun oma kotikaupunkini, Mikkeli, oli elokuvan pääosassa. Tästä leffasta sen kummemmin spoilaamatta voisin sanoa että siinä olisi voinut olla ainekset hyvään leffaan, mutta liian paljon jäi ainakin minulle aukkoja ja kysymyksiä. Näyttelijät olivat ihan hyviä ja tykkäsin itse Rendelin ulkonäöstä ja olemuksesta erittäin paljon! Nyt elokuva vaikutti sille että kun panostettiin itse päähahmoon paljon niin koko muu leffa tehtiin ilman tarkkaa juonta ja vähän juostenkusten. Jos tästä aiheesta tehdään joskus toine elokuva niin toivon että itse juoneen ja sen kerrontaan kiinnitetään vähän enemmän huomiota.

Hotellissa kävimme kylvyssä ja painuimme pehkuihin. Olen käynyt tässä parin vuoden aikana muutamassa hotellissa ja voin sanoa että tämän hotellin sängyt olivat yhdet parhaimmasta päästä! Jopa minä tälläisena moniongelmaisena kehoni kanssa nukuin yöni kuin tukki.

Kuvat otettu kännykällä

Sunnuntaina runsaan aamupalan jälkeen suuntasimme kohti kansallismuseota sillä totesimme että Suomenlinna on hieman liian kaukana ja minun selkäni ei tulisi kestämään toista runsaskävelyllistä päivää. Kansallismuseo oli mielenkiintoinen vaikka minun kiertointoni lopahti loppuvaiheissa alkaviin selkä ja rintakipuihin.

Kaiken kulttuuriryöpyn jälkeen suuntasimme junalle ja matkustimme kotiin Lahteen. Hetken aikaa levättyäni kaivoin kamerani esiin ja lähdin frettien kanssa kuvaamaan ihanan sään kunniaksi. Lahdessa on ollut aika harmaa ja kurja sää viimeisen viikon ajan, joten aurinkoinen ihana syyssää suorastaan huusi ulos kameran kanssa. Aina kun päätän kuvata frettejäni muistan kuinka erilaisia ne ovat kameran edessä. Riite tutkii ja haistelee maastoa irrottamatta päätä maasta, Muta pinkoo ees taas ja hötkyää kun taas Routa seisoo paniikissa paikallaan koska on liian valoisaa ja liian moni voi nähdä hänet. Kaikesta huolimatta sain kuin sainkin muutaman kivan syksyisen potretin! Vai mitä mieltä te olette?

Kaiken kaikkiaan viikonloppu oli täydellinen ja erinomaisesti onnistunut. Tälläisiä pitää ehdottomasti järjestää lisää! 💛